9. mail toimus Tartu Katoliku Hariduskeskuse klassiõpetaja Kairi Kutta eestvedamisel esimene avastusõppe kogemuspäev Tartu
linna klassiõpetajatele. Üritus toimus vastrenoveeritud majas Lossi 36, kus
asub Tartu Ülikooli sotsiaal- ja haridusteaduskonna õppehoone.
Kogemuspäeva avas Tartu Ülikooli Keemia Instituudi
õppejõud ja avastusõppe koolitusjuht Karin Hellat, kes andis põhjaliku ülevaate
avastusõppe ehk suunatud uurimusliku õppe olemusest, vajalikkusest ning selle
käekäigust Eestis. Avastusõpe on kõiki lapsi arendav käelisele tegevusele
baseeruv õppemeetod, mille kaudu omandatakse tunnetuslikud oskused: süsteemne
ja loogiline mõtlemine, probleemide lahendamise oskus, otsustusvõime, küsimuste
esitamise oskus, suuline ja kirjalik väljendusoskus. Lastes arenevad
sotsiaalsed pädevused ja loovus. Arusaamisega õppimine loob motivatsiooni
elukestvaks õppeks ja tagab edukuse edaspidises elus.
Edasi jagasid oma töörõõmu kogemusi Piret Jõul ja Helis Hani Tartu Kivilinna Gümnaasiumist; Tiiu Putrolainen ja Luule Vaht Tartu Raatuse Koolist; Angela Männik, Leili Läänemets ja Merike Kärner Tartu Mart Reiniku Koolist; Signe Keskküla ja Jane Krasilnikova ning Marge Paluoja Tartu Katoliku Hariduskeskusest. Kogemuspäevalt jäi kõigi esinejate poolt kõlama
mõte, et avastusõpe võimaldab õppida nii, et kogu pakutav võetakse laste poolt
vastu hinnalise kingitusega, mitte raske kohustusena. Õpilased ootavad tunde,
on aktiivsed tegutsejad. Õpetajad on õnnelikud uute õpetamisviiside kasutamise
üle, lapsevanemate tagasiside on olnud positiivne.
Kõrvaltvaatajana jäid kõrvu ka ettetulnud probleemid
ja valupunktid: aja puudus (vähene loodusõpetuse tundide arv õppekavas),
vahendite ja materjalide nappus või puudumine ning nende purunemine töö käigus,
abiõpetaja ning koolituste vajadus.
Päev lõppes üleskutsega liituda Eesti Avastusõppe
Liiduga.
KUI ÕPETAJA ON ISE ÕHINAGA AVASTAMAS, SIIS KA LAPSED
ON SÄRASILMSED JA OOTAVAD PÕNEVUSEGA UUT VÄLJAKUTSET!
Kersti Krüünvald
Ülle Kepler